BLACK & GREY TATTOO I Marisa

BLACK & GREY TATTOO 1-3 is ‘n kolossaal werk van meer dan 1000 pagina’s en ‘n gewicht van 10 kilo. Het is een van de grootste tattoo boeken die ooit zijn gepubliceerd! Het bestaat uit drie grote delen die in een stevige harde doos verpakt zitten. In BLACK & GREY TATTOO wordt inzicht gegeven in de oorsprong van black & grey tatoeëren: van de gevangenissen en straten van LA tot de weerklank die deze stijl tegenwoordig vindt op het rode tapijt van Hollywood, op heavy metal festivals en in privé ateliers van Boedapest tot Beijing.

(BLACK & GREY TATTOO 1
Traditional; 336 pages)
(BLACK & GREY TATTOO 2
Dark/Horror; 400 pages)
(BLACK & GREY TATTOO 3
Photorealism; 272 pages)
texts in English, German and Spanish
more than 860 full-color photographs
This 10 kg (22lb) heavyweight
comes in a sturdy high-quality
hardcover box inside a carrier case

Het boek laat een zeer uitgebreid spectrum zien; krijgers van de Azteken, woeste feeksen, familieportretten, religieuze iconen, altaren en beroemdheden sieren de pagina’s. Black & Grey Tattoo is verdeeld over drie delen: Traditional Black & Grey, Dark/Horror, en Photorealism. Er zijn zeker overlappingen tussen de verschillende stijlen maar het boek laat ook zien hoe tattoos met dezelfde stilistische elementen verschillend worden geïnterpreteerd door topartiesten van over de hele wereld. Ook de kunst van verschillende artiesten wordt getoond- van schilderijen tot charcoal tekeningen- maar uiteraard worden de tattoos zelf ook als ware kunst gezien. Het eerste deel Traditional Black & Grey heeft niet helemaal de juiste benaming omdat die stijl in de tattoo wereld gewoon ‘black & grey’ wordt genoemd. Maar omdat het tatoeëren met grijze tinten zich in verschillende richtingen heeft ontwikkeld, wordt het label ‘traditioneel’ gebruikt om die stijl te onderscheiden van andere stijlen. Traditioneel black & grey wijst op tattoo kunst die trouw is aan haar roots, aan de tijd dat zelfgemaakte tattoo machines werden gebouwd uit onder andere gitaarsnaren die werden gedoopt in Indiase inkt.  De essentie van black & grey tattoos is vastgelegd op de foto’s van co-auteur Edgar Hoill. Een selectieve keuze van beelden, gecombineerd met citaten van artiesten en verzamelaars, kenmerkt dit deel dat ook interviews bevat met Jack Rudy, de godfather van het black & grey tatoeëren; en met het tattoo wonderkind Jesus ‘Chuey’ Quintanar. Hun verhalen en tattoo werk gaan vooraf aan de gallery met tattoos van andere pioniers van black & grey: Freddy Negrete, Brian Everett en Mark Mahoney. Het Dark/Horror deel graaft diep in de persoonlijke demonen die rusten op de huid. Paul Booth, vaak omschreven als de ‘Dark Lord of Tattooing’, onthult de redenen waarom mensen deze tattoos nemen maar ook hoe zijn eigen demonen hebben geleid tot zijn bijzondere huidkunst. Andere tattoos zijn een eerbetoon aan horror in de popmuziek. Xu Zhicheng, artiest van Tianzhilong Tattoo in Beijing vertelt in het interview met hem dat hij inspiratie vindt voor zijn grootschalige dark tattoos in films met vampieren en niet in zijn eigen angsten. In dit hoofdstuk kun je alles vinden: van verschrompelde hoofden tot Frankensteins en beroemde tattoo artiesten die worden afgebeeld als zombies. Het gedeelte over Fotorealisme bevat tattoo kunst waarin fotowerk wordt vertaald naar huidkunst. Hoewel in de andere hoofdstukken ook wordt gesproken over realisme, concentreert dit hoofdstuk zich op portretkunst, landschappen en zelfs fantasiebeelden met een realistische uitstraling. Bob Tyrell en Andy Engel, twee gerenommeerde artiesten in deze stijl, vertellen hoe zij hun werk verfijnen en geven zelfs tips hoe anderen dat kunnen doen. De interviews met hen worden gevolgd met werk dat de tattoo gemeenschap heeft gestimuleerd een moeilijke stijl meester te worden. Alle drie de delen zijn bedoeld om te inspireren en te laten zien hoe mooi black & grey kan zijn.